23/11-21; Hur man använder inredning för att stärka ett varumärke

torsdag 25 november 2021

Ewa Wasshem Ekblom



I tisdags 23 november var temat  "Hur man använder inredning för att stärka ett varumärke och göra medarbetarna stolta, produktiva och engagerade". Inredaren och stylisten Maria Mattsson lärde oss hur vår hjärna påverkas av vår omgivning och vad det betyder för utformningen av arbetsplatser. Vi fick svar på vad som tilltalar oss och skapar trivsel. Vi fick också veta vad som är väsentligt för att vi ska vara produktiva under en arbetsdag. Dessutom fick vi konkreta exempel på hur man kan tolka ett varumärkes identitet i en fysisk miljö. 

Maria berättade att vår uråldriga hjärna tilltalas bl.a. av sånt som påminner om naturen, som färger, former, dofter och ljud. Hjärnan föredrar balans, jämvikt, proportioner, symmetri och runda former snarare än kantiga. Det finns undersökningar som visar att ordning och reda utvecklar positiva endorfiner och har antioxidantiska egenskaper som förbättrar motståndskraften hos människan. Sådant som är hårt och vasst signalerar att det är skadligt och ger stresspåslag. Likaså starka färger som rött. Det behövs också, men i korta perioder för att öka energin. Böljande former däremot skapar trygghet.

I dagens kontorslandskap finns numera ofta tysta zoner och små arbetsrum sk poddar där man kan arbeta ostört när man måste koncentrera sig. Hjärnan kan bara tänka på två saker samtidigt, så vi blir mer effektiva med färre distraktioner runt om oss. Vi är skapade för att arbeta i ca fyra timmar, så vi behöver pauser med behaglig miljö och ljusstyrka för att kunna ladda om för resten av arbetsdagen. Vi fick se bilder på kontorsinredning som Maria har skapat till företag för att medarbetare och kunder verkligen ska känna varumärket med alla sina sinnen. Något som hon gärna föreslår är naturmönstrade tapeter som mjukar upp annars så enfärgade och kalla väggar, även färgade golv i harmonisk balans med övrig inredning och enstaka färgklickar i form av någon fåtölj i en stark färg.