Gärdesloppet och Prins Bertil Memorial

lördag 6 juni 2020

Eva Wassberg

Gärdesloppet och Prins Bertil Memorial
Tisdagen den 2/6 talade Thomas Hedberg, Tf Generalsekreterare och vice ordf i KAK, Kungliga Automobilklubben.

Thomas berättade att det var mycket bra uppslutning av bilar anmälda inför året Gärdeslopp som skulle ha ägt rum nu på söndag 7 juni. Redan tidigt i våras beslöt KAK att ställa in denna populära folkfest i år, pga coronapandemin. Han visade bilder och berättade för oss om bakgrunden till Gärdesloppet och hur det har utvecklats. I bilens barndom 1912 genomfördes den första biltävlingen, en vinterkappkörning med 5 bilar som startade på Stadion i Stockholm och gick till Göteborg på kostigar, som det var vid den tiden. Många bröt loppet och snittförbrukningen var 200 liter. Vinterrallyn genomfördes där man tävlade från punkt A till punkt B mellan Göteborg och Stockholm, även tur och retur. Men i USA och England började man att tävla på rundbana istället.

Vi förflyttade oss till 12 februari 1922 då det allra första Gärdesloppet ägde rum på Ladugårdsgärde. Vinterkappkörning på en rundbana på 2,6 km mellan Borgen och bortom nuvarande Filmhuset med en midja på mitten. De hade ansökt och fått det godkänt hos polis, miltär och myndigheter. Dagarna före loppet hade de preparerat banan genom att skrapa, vattna, lägga på grus och makadam, upprepat, för att att få fram ett fast underlag med bra grepp. Det töade dagen innan, men sedan frös det på så det blev -5 C och sol, vilket var perfekta förhållanden. Arrangörerna var oroliga för att publiken skulle välja att gå på en bandymatch på Stadion eller en backhoppningstävling i Fiskartorpsbacken som också ägde rum denna dag. För att locka åskådare körde 100 bilar i kortege genom hela stan till Valhallavägen -  och det kom 10.000 människor! Publiken fick pulsa sig igenom mycket snö och många kom på skidor. Målgången av loppet var vid Borgen och prisutdelningen ägde rum vid midjan på banan. Kung Gustav V var där och militären hjälpte till. Vid "fara å färde" hade de ett signalsystem med bollar och med flaggor i rött och grönt som det i så fall skulle viftas med. Vid Värtavägen, Valhallavägen och Greve von Essens väg hade de biljettkassor och tog betalt för inträde. Kaos med växelkassor var den enda fadäsen. Herr Osterman vann hela loppet. Han hade en bakgrund inom bilar och drev Ostermans Marmorhallar, som var en stor bilhall på Stureplan. Detta var en sport för välbärgade och förarna var eleganta. Bilarna hade varken dubbdäck eller snökedjor. De kom upp i 100 km/tim på raksträckan före målgång. Ingen bil välte och ingen annan olycka inträffade. Stockholmstidningen skrev om loppet med karikatyrer och att några sålde halmskor till publiken. Gärdesloppet kördes även 1924, men sedan inget mer. Det återuppväcktes genom att Staffan Kjellberg uppvaktade Djurgårdsförvaltningen, prins Bertil, prinsessan Lilian och Stockholms stad för att få genomföra Gärdesloppet igen. Den sista söndagen i maj 1994 startade det i ny tappning på Biskopsudden, Djurgården och har utvecklats till ett av Sveriges största årliga endagsevenemang. Det var en blöt vår 1994 så det var lerigt och de flesta körde fast. Kortegen kör nu genom stan från Djurgården, via Gamla stan, Stadshuset, Kungsholmstorg, Vasastan, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Strandvägen. Det blev dock många proppar i hela stan och drog ut på tiden. Bankörningen som år 2000 fick namnet Prins Bertil Memorial invigdes då av prinsessan Lilian. Det är en sk regularitetstävling vilket innebär att man kör mot en uppsatt idealtid. Banan är 2.500 meter, snitthastigheten 30 km/tim. Man måste kompensera för skillnader mellan raksträckor, kurvor och olika underlag. Varje varv av de tre varven som körs efter varandra ska så nära som möjligt köras på 3 min och 10 sek, dvs totalt 9 min och 30 sek. Differenser per var ger minuspoäng. Man tävlar i olika klasser. Concours De Charme är en tävling om att vara klädd så det matchar bilens tidsera, bästa helhet mellan person och bil vinner pris. Barnen kan prova lådbilskörning i en backe med halmbalar på sidorna. Det finns åtta lådbilar att låna och man får själv dra upp bilen inför nästa körning. Ca 2-300 barn brukar vara med och alla får diplom.

För 4 år sedan var det 25-årsjubileum och då tyckte Staffan Kjellberg att det var dags att sluta och bad KAK ta över hela evenemanget i egen regi, då de hela tiden hade varit med och hjälpt till, liksom Automobilhistoriska klubben, AHK. Så KAK tog över och då flyttades evenemanget till ängarna på andra sidan av Djurgårdsbrunn. Det deltar många förkrigsbilar och bilar som är 30 år eller äldre, vilket gäller fortfarande för de bilar som ställs ut på platsen. Men för ett år sedan ändrades åldersgränsen till 50 år eller äldre om man ska vara med i Prins Bertil Memorial med totalt 80 bilar. Man tävlar i fyra olika klasser och totalt. Klasserna är: 1.Damklass - där enbart damer deltar, 2. War - förkrigsbilar, 3. Classic - bilar 1945-1959 och 4. Young Timers - 60-70-talsbilar. Man kör två gånger alla heat och endast två bilar/klass går vidare till final. I finalen tävlar 8-10 bilar, blandat alla klasser. Tävlingen är spännande för både deltagaren och publik, då det ofta handlar om endast 100-dels sekunder i differens mellan ekipagen som placerar sig i topp. Målgången passeras i slutet av varje varv där kommentatorer berättar lite om bilarnas historia för den stora publiken. Tävlingsförare och tidtagare/kartläsare har vita overaller med KAK på ryggen och märken fram varje år de deltagit i Prins Bertil Memorial. Funktionärerna som sköter säkerhet och ordning är volontärer och klädda i röda overaller med KAK på ryggen. Kortegen startar numera på morgonen i Hagaparken och går via Haga Norra, Sveaplan, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Strandvägen till Djurgården. Ca 3-400 bilar deltar i kortegen och ställer sedan ut på evenemanget. En del av de som är med i Prins Bertil Memorial avstår att vara med i kortegen då de har lätt att koka om det går för långsamt. Utmed kortegevägen är det 50.000 åskådare och lika många kommer till evenemanget som varar från förmiddag till sen eftermiddag. Under Gärdesloppet bjuder under dagen även på annat, som flyg i luften, fallskärmshoppare och klassiska båtar i Djurgårdsbrunnskanalen. I år skulle det ha ägt rum på Gärdet, på samma plats som Nationaldagsgaloppen den 6 juni som ju är en lördag. Detta för att nyttja allt det som ändå byggts upp dagen innan och på så sätt skapa ett tvådagarsevenemang som båda drar 50.000 människor. Det var i år 35 förkrigsbilar från 1908-1932 anmälda, även bilar från Danmark.

Vi får se fram emot detta populära evenemang nästa år!