Dagens industri ger beslutsunderlag till näringslivet, granskar och är dess röst

onsdag 11 mars 2020

Ewa Wasshem Ekblom

  På vårt senaste frukostmöte, i tisdags den 10 mars, tog vår president Eva B Henriksson för vår klubbs räkning, emot en klubbflagga som överlämnades av Jan Nilsson efter sitt besök hos San Giorgio di Piano Rotaryklubb i Bologna. Vi hade även glädjen att välja in en ny medlem i klubben; Sofia Bengtsson, 35 år och arbetar som biträdande jurist på Wesslau Söderqvist Advokatbyrå. Vi hälsar Sofia varmt välkommen till vår Rotaryklubb!   Vår inbjudna talare var redaktionschefen på Dagens industri, Jonas Jonsson som talade under rubriken: "Om Dagens industris satsning på ett hållbart näringsliv, mediehusens framtid och tidningarnas roll i att granska näringslivet och samtidigt vara dess röst". "Det blir ett blodbad", så löd krigsrubriken på Dagens industris framsidan just denna ödesdag med börsras på grund av oron för coronaviruset. I måndags uppnådde di.se hela 6,7 miljoner visade sidor, vilket är 82% mer än en normal måndag. Jonas som ansvarar för vad som publiceras, berättar att Dagens industris innehåll hjälper företagsledningar hur de ska driva företag, placerare hur de ska satsa eget kapital, hur förvaltare ska göra sina placeringar och de hjälper alla som har ett stort privatekonomiskt intresse. Di som ägs av Bonnier, startade för 44 år sedan och Di-gruppen omsätter idag totalt 1 miljard kr, fördelat: 495 milj prenumerationer (totalt papperstidning och digitalt) och 344 milj i annonsintäkter, 179 milj i möten (60 konferenser/år), 62 milj i utbildningar (60 olika utbildningar) och 20 milj i nätverk (VD-nätverk bl.a.).   Den publicistiska visionen lyder: "Dagens industri verkar för ett välmående samhälle genom blomstrande ekonomi", vilket innebär att man granskar och sätter agendan för näringslivet, ger beslutsunderlag för läsarna i yrket och privat, vill inspirera och utbilda och ska vara en mötesplats för näringslivet.   Dagens industris journalistik är:   1. Agendasättande, de driver de viktigaste frågorna för näringslivet. 2. Granskande, med klassisk journalistik granskar de makten. 3. Informativ, de berättar om händelser, förändringar stora som små. 4. Rådgivande, beslutsunderlag för företag och privatpersoner. 5. Fylld av goda exempel, berättelsen är viktig, de lyfter fram de som lyckats. 6. Underhållande och lustfylld, glimten i ögat och det lustfyllda berättandet är centralt.   De har nu uppnått totalt 100.000 prenumeranter, varav 60.000 digitalt och 40.000 i print. Så vi säger grattis och stort tack Jonas för ett intressant föredrag!